Prace fotograficzne Jerzego Wierzbickiego, nauczyciela Liceum Plastycznego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Słupsku, można obejrzeć od soboty w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w ramach autorskiej wystawy pt. „Oman/Czarnobyl. Erozja obecności”.
Fotografie Jerzego Wierzbickiego to wizja świata, z którego „wymazano” człowieka – gdzie natura przywraca naturalny porządek i zawłaszcza na powrót swoje terytorium. Pedagog prawie równolegle stworzył dwa cykle – pierwszy, dokumentujący porzucone z dnia na dzień osady w Omanie i drugi – ukazujący Czarnobyl 30 lat po katastrofie.
W przypadku Omanu opuszczanie budowli mieszkalnych jest wynikiem czynników ekonomicznych – nagłym wzrostem prosperity kraju i podniesieniem poziomu życia. Z kolei w Czarnobylu mieszkańcy zmuszeni byli opuścić skażony rejon. W obu przypadkach jesteśmy świadkami podobnego procesu powolnego anektowania terenów przez siły natury – mówi Jerzy Wierzbicki. Wystawę można obejrzeć w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia do 19 kwietnia br.
Jerzy Wierzbicki na co dzień pracuje z młodzieżą w Liceum Plastycznym im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Słupsku, gdzie jest nauczycielem fotografii. Wielokrotnie nagradzany na polskich i zagranicznych festiwalach fotografii prasowej i artystycznej. Jego prace były publikowane m.in. w Newsweek Polska, Kwartalnik Fotografia, Pozytyw, National Geographic Traveler, BBC News, B&W Magazine, Y Magazine, Times of Oman, Al Shabiba. Od 2015 roku współpracuje z brytyjskim portalem poświęconym Bliskiemu Wschodowi MIddleEastEye.net. Jego fotografie znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, USA, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii i Sułtanacie Omanu.