Kino REJS ma wyjątkową mikołajkową propozycję dla młodszych i starszych widzów. W sobotę 6 grudnia o godz. 17.00 w ramach cyklu WIELKIE WIDOWISKA wyświetlona będzie retransmisja z Wiedeńskiej Opery Państwowej z baletu Piotra Czajkowskiego DZIADEK DO ORZECHÓW.
W domu Radcy trwają przygotowania do bożonarodzeniowego przyjęcia. W salonie, chwilowo niedostępnym dla dzieci, znajduje się pięknie ubrana choinka. Stopniowo pojawiają się zaproszeni goście. Wśród przybyłych, obecny jest radca Drosselmeyer i jemu przypada rola rozdania prezentów. Kiedy zbliża się pora snu, Klara zaczyna grymasić. Wówczas radca daje jej nową zabawkę – jest nią dziadek do orzechów. Zachwycona Klara tańczy polkę, po czym układa zabawkę w koszyku i usypia przy dźwiękach kołysanki. Dom zapada w sen. Po chwili do pustego salonu wkrada się Klara w nocnej koszuli. Gdy wybija północ, Sowa na zegarze zamienia się w Drosselmeyera i ze wszystkich kątów wybiegają myszy, których Klara panicznie się boi. Wtem Dziadek do orzechów ożywa, wzywa na pomoc ołowiane żołnierzyki i stacza zwycięski bój z myszami. Klara, widząc grożące Dziadkowi niebezpieczeństwo, rzuca pantofelkiem w Króla myszy i mysie wojsko ucieka w popłochu. Uratowany Dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego księcia i pragnąc okazać dziewczynce wdzięczność, zaprasza ją w fantastyczną podróż. Salon zamienia się w ośnieżony las, gnomy z pochodniami witają Klarę i Księcia. Pada śnieg (walc śnieżynek). Księżniczka Klara wraz z Księciem wędrują przez Krainę Słodyczy, a napotykane postaci są ożywiane przez Drosselmeyera. Wędrówce towarzyszy muzyka, a poszczególne postacie wykonują uroczyste tańce. W całej krainie trwa święto z okazji przybycia Książęcej Pary. Klara z Księciem wędrują przez Cukrową Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego Lasu. Płyną przez Jezioro Róż łódką ciągniętą przez delfiny do Konfiturowego Gaju. Na znak dany przez Wieszczkę Cukrową pojawia się zastawiony słodyczami stół i rozpoczynają się popisy taneczne, symbolizujące różne smakołyki: czekolada – Taniec hiszpański, kawa – Taniec arabski i Taniec wschodni, herbata – Taniec chiński, Trepak, Taniec z fujarkami, Taniec błazenków wokół Matki Gigogne. Suitę zamyka Walc kwiatów. Zachwycona Klara w końcu jednak budzi się w fotelu z zabawką w ramionach.
„Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego to balet-feeria, czyli baśniowe widowisko sceniczne, pełne fantastycznych kostiumów i dekoracji, przepełnione elementami muzycznymi i zadziwiającymi efektami scenicznymi. Niezwykłości baletowi dodaje perspektywa dziecięcych snów i marzeń, a także dwuwarstwowość kompozycji – pogodna beztroska zderzona z głębokim smutkiem. „Dziadek do orzechów” jest trzecim i ostatnim baletem Piotra Czajkowskiego. Kompozytor napisał go na zamówienie dyrektora petersburskiego Teatru Maryjskiego Iwana Wsiewołożskiego. Praca nad baletem przysparzała kompozytorowi zarówno wiele radości, jak i stała się źródłem wielu zmartwień i irytacji. Premiera odbyła się 6 grudnia 1892 roku. Publiczność przyjęła dzieło entuzjastycznie. Do niemal pozbawionego akcji libretta, kompozytor stworzył jedną z najbardziej urokliwych partytur w dziejach muzyki. Muzyka „Dziadka do orzechów” zdaje się być pogodna, momentami wręcz sielska i beztroska. Odmalowuje wszak świat dziecięcych marzeń i magię bożonarodzeniowej nocy.
/opracowane na podstawie: www.operabałtycka.pl/
Balet w dwóch aktach Wiedeńska Opera Państwowa retransmisja: 2h
muzyka: Piotr Czajkowski
libretto: Marius Petipa wg baśni E.T.A. Hoffmana
dyrygent: Paul Connelly
choreografia: Rudolf Nuriejew
reżyseria video: Michael Beyer
występują: Liudmila Konovalova, Vladimir Shishov, Emilia Baranowicz, Davide Dato,
Franziska Wallner-Hollinek, Gabor Oberegger, Eva Polacek, Christoph Wenzel, Attila Bakó, Martin Winter